دغدغه های نویسنده «سایه روشن» در سال 1400/ خودسانسوری نه تنها در نوشتن، بلکه در زندگی هم مشهود است!
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۴۵۰۰
محمد محمود سلطانی نویسنده سریال «از سرنوشت» که در حوزه نویسندگی موفق بوده است در خصوص سبک و سیاق کاری خود در سال 1399 با برنا گفت و گو کرد و از تفاوت های رسانه ملی و نمایش خانگی گفت.
محمد محمود سلطانی، نویسنده، سرپرست نویسندگان سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی «تکیه بر باد»، «گاهی به پشت سرت نگاه کن»، «دیوار شیشهای» و سه فصل از سریال «از سرنوشت» فعالیت داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد محمود سلطانی در این خصوص که سال 99 را به لحاظ حرفه ای چطور گذرانده است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن قسمت های آخر یک سریال نمایش خانگی هستم که شروع آن در سال قبل بود و تا کنون ادامه دارد. حدود یک سالی است که فصل چهارم سریال «از سرنوشت» را به اتفاق همکارم روح الله صدیقی می نویسیم. در کنار نوشتن سریال طرح یک اثر سینمایی را نیز کامل کرده ام که احتمالا برای سال جدید نگارش آن را شروع خواهم کرد.
او در این خصوص که چه پیش بینی برای سال آینده دارد و چه وضعیتی خواهد داشت بیان کرد: برای سال بعد به احتمال زیاد یک اثر سینمایی خواهم داشت.
این نویسنده با اشاره به این سوال که کرونا در حرفه اش علاوه بر ضرر زدن وجه مثبتی داشته است یا خیر تصریح کرد: طبیعتا کرونا اول از همه باعث شد که افراد قدر همدیگر را بیشتر بدانند و لذت هایی که به نظر بی اهمیت جلوه می کردند اکنون تبدیل به یک ارزش شوند. اما به جهت کاری کرونا در زندگی همه تاثیر گذاشته است و کار ها تقریبا کمتر از پیش شده اند.
نویسنده سریال «تکیه بر باد» در این باره که ما در 8 سال اخیر به لحاظ جایگاه هنری نسبت به قبل رشد مثبتی داشته ایم یا خیر تصریح کرد: در خصوص این سوال نمی توانم پاسخ دقیقی دهم به این خاطر که بنابر جامعه آماری و مطالعات باید به طور دقیق جوابگو باشم و به تمام جوانب نگاه کنم.
او در این باره که چه پیشنهادی به مدیران تلویزیون برای دیگر مدیوم های شبکه نمایش خانگی دارد تصریح کرد: به هر جهت واقعیتی که درباره ما وجود دارد این است که بسیاری از چهارچوب ها و خط قرمز هایی که تعیین می شود مانع از این است که ما بازتابی از واقعیت جامعه را در متن هایمان داشته باشیم و همین مسئله باعث می شود که تماشاگر به جهت محتوا و قصه احساس فاصله با اثر داشته باشد. طبیعتا اگر این اجازه از سوی مدیران داده شود که یکی سری از حوزه ها به موضوعات ممنوعه ورود پیدا کنند و آسیب شناسی داشته باشیم مخاطب از دیدن آنها بیشتر لذت خواهد برد.
این نویسنده با اشاره به این سوال که چرا ما در تلویزیون ژانر های متفاوتی نداریم و معمولا تکراری هستند خاطر نشان کرد: مدیران تلویزیون باید پاسخگوی این سوال باشند و اینکه چرا ما در تولید آثار، تک ژانر یا دو ژانر شده ایم؟ بیشتر آثار تلویزیونی ملودرام و طنز هستند.
مسئولین باید بررسی کنند و متوجه شوند که این مشکلات ناشی از چیست؟ آیا تولیدی است؟ اما به طور کل من قبول دارم که ما در ژانر تنوع نداریم و این فقط مختص تلویزیون نیست بلکه سینما نیز گرفتار چنین معضلی شده است و بیشتر به آثار طنز و اجتماعی محدود است و باید این مسئله را ریشه ای بررسی کنیم. خلاصه این که تولید آثار اکشن، ترسناک و معمایی در سینما و تلویزیون به نسبت یا اصلا وجود ندارد. این در حالی است که اثر جنگی نسبت به سابق نیز کمتر و ضعیف تر شده است.
او در پایان و در این باره که چقدر در هنگام نوشتن و خلق یک آثار خود را محدود و سانسور می کند اظهار کرد: ذهن همه ما در جامعه به نوعی فارغ از کار نمایش و نوشتن سانسور شده است. ما دارای یک ذهن سانسور شده هستیم که یک سری ممیزی ها را نا خواسته رعایت می کند و این محدودیت و سانسور در رفتار اجتماعی ما هم وجود دارد.
بیشتر افراد هنرمند برای نوشتن به یک سری حوزه ها ورود می کنند که قسمت هایی از آن ممنوعه به حساب می آید و آن ها مجبور می شوند دَرِ خود سانسوری را رو به داستان خود باز کنند.
محمد محمود سلطانی در پایان و در خصوص درستی یا نادرستی این سوال که آیا یک نویسنده می تواند فیلم و سریال را ارزان یا گران بنویسد و با توجه به هزینه های تولید تهیه کننده سفارش کند که کار و اثر ارزان تر نوشته شود بیان کرد: من تا به حال این شکل جدید از کار را انجام نداده ام. اما مسلما نویسندگانی که تجربیات چند ساله دارند در جریان هستند که محدودیت های تولیدی وجود دارد و آگاهی لازم را در این باره که نوشتن چه درامی می تواند به کارشان ضربه بزند دارند. به همین خاطر خود به خود برخی موارد را رعایت می کنند. به طور کل ساختار و زیر ساختمان ما در تلویزیون حرفه ای نیست و شهرک سینمایی و کمپانی کارآمدی نداریم و طبیعتا این کسری ها و زیر ساخت ها باعث می شود که ما محدودیت داشته باشیم و به راحتی نتوانیم به جهت تولیدی عمل کنیم در نهایت ملاحظات نویسندگان نیز باعث شده است کار آسان تر پیش رود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون عید سریال نویسنده شبکه نمایش خانگی از سرنوشت کرونا سال 99 نوروز 1400 محمد محمود سلطانی محمد محمود سلطانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/